lauantai 15. huhtikuuta 2017

Rauhallista pääsiäistä!

Lähiaikoina koulu on puskenut päälle toinen toistaan vaikeampia tenttejä ja olen löytänyt edestäni kaikki sinne lykkäämäni velvollisuudet. Arki on ollut siis melko hektistä, eikä aikaa ole jäänyt blogille – tai ainakin olen niin itselleni uskotellut vältellessäni opiskelua.

Tänään on ollut kuitenkin niin ihana päivä, että raivasin itselleni aikaa tulla jakamaan se kanssanne. Pääsiäiseemme on kuulunut ahkeran opiskelun lisäksi hyvää ruokaa, vähän liikaa karkkia, punkkua ja itse tehtyjä töhnämunia (voi, kuinka joku onkaan keksinyt ällöttävän ilmauksen), jotka toki tein helpoimman kautta kindermunista ja kaupan suklaamoussejauheesta. Lopputulos ei ollut mitenkään sykähdyttävä, mutta kyllä ne silti katosivat aika nopeasti. 

Tänään myös laitoimme nimet alle uuden kodin vuokrasoppariin ja muutto häämöttää kesäkuun alussa, enkä voisi olla enemmän innoissani! Meitä odottaa kaunis ja ennen kaikkea 20 neliötä nykyistä kotiamme isompi asunto, joten sormeni arvatenkin syyhyävät päästä kirjoittamaan Ikean kauppalistaa. 

Nyt on aika laittaa tenttikirjat piiloon huomiseen saakka, nostaa jalat sohvalle 
ja nauttia vielä yksi lasillinen punaviiniä. Ihanaa pääsiäistä!

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Vinkit itsenäisen opiskelun haasteisiin

Opiskelu on raskasta työtä ja siihen liittyy itse kullakin monenlaisia pulmia. Jotkut laiskottelevat, eivätkä pysty keskittymään aiheeseen samalla kun toiset stressaavat itsensä kipeäksi, eivätkä saa yölläkään opiskeluja pois mielestä. Itse olen enemmänkin tuota laiskottelijakastia, mutta olen löytänyt toimivia keinoja tehostaa oppimista ilman tulosta heikentävää stressiä.

Olipa tavoitteenasi menestyä pääsykokeissa, päntätä syksyn ylppäreihin (kevään ylppärit taitaakin olla jo ohi...?) tai päästä läpi tärkeästä tentistä, nappaa tästä itsellesi sopivat vinkit oppimiseen!

1. Luo itsellesi selkeät tavoitteet.
Onko tavoitteenasi päästä kouluun, jonne sisäänottoprosentti hipoo nollaa? Haluatko vain saada sen valkoisen lakin päähäsi, jotta kummit ja mummot voisivat olla ylpeitä? Tähtäätkö tentissä ykköseen vai viitoseen? 

On tärkeää tietää, mikä on opiskelun tavoite, jotta saat itsestäsi tarpeeksi irti. Kirjaa vaikka paperille ylös, kuinka paljon olet valmis tekemään töitä tavoitteesi eteen ja kuinka hyödyt tavoitteesi saavuttamisesta. Ota selvää alasta, jolle haet opiskelemaan, jotta tiedät, millainen tulevaisuus sinua kouluun päästyäsi ja lopulta opintojen jälkeen odottaa. Selkeä tavoite ja tahto saavuttaa se kasvattaa motivaatiota ja aina kun tuntuu, että motivaatio on hukassa voit palata kertaamaan tavoitettasi. 

Joskus motivaatiota ei ole ollenkaan ja maailman tylsin tentti on vain päästävä läpi. Silloin voit motivoida itseäsi jollain palkinnolla, mikäli tentti menee tarpeeksi hyvin. Uusi paita tai ravintolaillallinen voi nostattaa motivaatiota huomattavasti, jos itse opiskelun kohde ei sitä tee.

2. Aikatauluta armollisesti.
Itsenäinen opiskelu voi olla vaikeaa, sillä lukemiseen ei saa samanlaista ulkoa määräytyvää rytmiä, kuin koulun penkillä. Työt ja muut menot saattavat vaikeuttaa aikataulun suunnittelemista, joten jos tiedät tekeväsi esimerkiksi paljon töitä, aloita lukeminen ajoissa. 

Tee itsellesi lukujärjestys tai kirjoita tarkasti kalenteriin, milloin ja kuinka paljon aiot opiskella. Ole itsellesi armollinen, äläkä tee niin tiukkaa aikataulua, ettet pysty sitä noudattamaan. Jos jäät jälkeen aikataulustasi, älä anna periksi, vaan suunnittele uusi aikataulu. Muista jättää vapaapäiviä!

3. Muista vapaa-aika ja yöunet.
Älä unohda harrastuksiasi ja ystäviäsi luku-urakan aikana. Liikunta pitää mielen virkeänä ja itsellesi mieluisa puuhastelu nostaa mielialaa ja sitä kautta helpottaa stressinhallintaa. Käy kavereiden kanssa kahvilla ja anna aivojen tuulettua. Mutta jos viikonloppuna menee myöhään, muista että ruotuun on palattava!

Päätä myös itsellesi nukkumaanmeno– ja heräämisajat. Pidä huolta siitä, että saat levättyä tarpeeksi, äläkä ota pääsykoekirjaa sänkyyn. Sen sijaan mielenkiintoinen romaani on mainio iltalukeminen. Voit huoletta lukea muutakin, kuin pääsykoekirjaa – aivot eivät täyty tiedosta!

4. Kokeile toiminnallista opiskelua.
Pelkkä lukeminen ei aina maistu, eikä se ole oppimisen kannalta tehokkainta. Toiminnallisempi oppimistapa testaa tietoasi ja auttaa muistamaan asioita. Askartele siis muistipeli, tee erilaisia tehtäviä, keskustele aiheesta kaverin kanssa tai googleta vaikkapa opetusvideoita aiheeseesi liittyen.

Itse tein viime keväänä muistipelin, jota pelasin aina, kun en jaksanut lukea. Tein lappuja, joiden toisella puolella oli anatomian käsite ja toisella puolella sen selitys, joista toinen piti muistaa toisen perusteella.

5. Löydä itsellesi sopiva paikka lukea.
Jotkut tykkäävät lukea kotona, kun samalla voi vaikkapa syödä, eikä tarvitse käyttää aikaa siirtymiin. Jos kuitenkin tuntuu, että tiskit ja ikkunanpesu alkavat kiinnostaa huolestuttavan paljon, siirry kirjastoon, kahvilaan tai vaikka ulos ilmojen lämmetessä. Kirjastoja löytyy ainakin Oulusta useita, joista voi valita lempparinsa. Lisäksi ainakin yliopistojen kirjastot ovat julkisia tiloja, joihin voi myös mennä opiskelemaan.

6. Välineurheilijalle välineet kuntoon.
Olen aina ollut välineurheilija opiskelussa. Motivoidun uusista kynistä, tusseista, vihkoista ja kansioista, joten jos sinussakin on välineurheilijan vikaa, piipahda lähimpään kirjakauppaan ja laita opiskelutarvikkeet kuntoon.

Tälläkin hetkellä, mun pitäisi blogin kirjoittamisen sijaan syventyä puhe-elimistön anatomiaan.
Välillä tämä on taistelua, vaikka miten päin olisi.

maanantai 27. maaliskuuta 2017

3 hiustenhoitoni peruspilaria

Olen värjännyt tukkaani seiskaluokasta asti ihan jatkuvasti ja pitkään en edes ollut aivan varma, mikä luonnollinen hiusvärini on. Mun tukasta on löytynyt kaikkea punaruskeasta tummanruskeaan sekä lähes mustaan ja myös violettia oli päässäni melko pitkään. Noin vuosi sitten päätin, että jatkuva värjääminen saa loppua ja haluan oman luonnollisen värini takaisin. Kaikki värit päässäni olivat tietysti tulleet kaupan purkista, joten on sanomattakin selvää, ettei niitä kovin helpolla saanut sieltä irtoamaan.

Olen kaksi kertaa kampaajalla vaalennuttanut hiuksiani, aluksi pelkästään latvoista ja toisella kerralla koko värjätyltä pituudelta, ja nyt tukkani on oranssihtava keltainen. Joku voisi tietysti sanoa, että tämä väri on hunaja, mutta let's face it – hunaja on keltaista. Tämä väri on kuitenkin loppujen lopuksi ihan kiva, enkä ainakaan vielä jaksa käyttää enempää rahaa värjäämiseen, joten annan oman värini kasvaa kaikessa rauhassa.

Vaalennettu hius vaatii paljon hoitamista, jotta hiukseni eivät menisi ihan hampuksi ja olenkin kovasti etsinyt ja ehkä löytänytkin toimivat tuotteet vaalennetun tukkani elossa pitämiseksi.

1. Shampoona ja hoitoaineena käytän Tigin Bed Head Urban Antidotes Resurrection –sarjaa, joka on tarkoitettu erittäin vaurioituneille hiuksille. Näistä olen tykännyt todella paljon, sillä nämä todella kosteuttavat hiuksia ja minun peikkotukastakin tulee melko helposti harjattava. Lisäksi annan kyllä plussaa miellyttävästä tuoksusta, isosta pakkauskoosta ja siitä että tosi pieni määrä riittää koko hiuksiin, ettei tarvitse jatkuvasti olla ostamassa uusia purnukoita.

2. Hiusöljystä on tullut hiuksieni elinehto. Jos matkalaukusta unohtuu hiusöljy ja luvassa on niin pitkä reissu, että hiusten pesu on ajankohtainen, on katastrofin ainekset kasassa. Tällä hetkellä käytössä on Matrixin Oil Wonders Indian Amla –öljy. Tästä olen tykännyt koska koostumus on tarpeeksi paksu ja pakkauskoko iso. En tosiaan laita öljyä ohjeen mukaan 1-2 painallusta, vaan lutraan varmasti 8 painallusta yhdellä kertaa.

Käytän hiusöljyä pyyhekuiviin hiuksiin ennen harjausta. En koskaan harjaa hiuksiani märkänä, vaan laitan käsiin reilusti hiusöljyä ja oion takut sormin, jotta en vaurioittaisi hiuksia entisestään. Pyrin harjaamaan hiukset vasta niiden kuivuttua ja vasta sen jälkeen, kun olen ne sormin oikonut. Tangle Teezerin Thick&Curly –harjasta on tullut luottoharjani, sillä siinä on paksulle tukalleni sopivan pitkät piikit.

3. Kampaajani suostutteli minut ostamaan kunnollisen rakennepaikkaavan hiusnaamion. Nioxin Intensive Treatment –hiusnaamio on aika varmasti jonkin sortin jumalallista alkuperää, sillä tämä tekee ihmeitä. Hiuksista tulee pehmeät ihan latvoihin saakka ja helposti selvitettävät. Pyrin käyttämään tätä noin kerran kahteen viikkoon, mutta koska en jaksa viettää suihkussa hirveän kauan aikaa, saattaa käsittelyväli venähtää pidemmäksikin. Ohjeen mukaan naamion tulisi antaa vaikuttaa 3-5min, mutta käytän itse tätä yleensä saunassa, jolloin annan sen vaikuttaa viidestä kymmeneen minuttia. Muutenkin olisi tyhmää tuhlata kallista ainetta liian lyhyeen vaikutusaikaan.

Näillä kolmella hiustenhoitorutiinilla taistelen vaalennetun tukkani hamppuuntumista vastaan.
Löytyikö omia lempparituotteita tai uusia juttuja, jotka lähtevät testaukseen?